Mik azok a Meta címkék?
A meta címkék a dokumentum HTML kódjában adnak információt a weboldalról. Ezt az információt „metaadatnak” nevezzük, és bár magán az oldalon nem jelenik meg, a keresőmotorok és a webkúszók olvashatják.
Az olyan keresőmotorok, mint a Google, a meta címkék metaadatait használják a weboldalra vonatkozó további információk megértéséhez. Ezeket az információkat felhasználhatják rangsorolási célokra, a keresési eredményekben megjelenő snippetek megjelenítésére, és néha figyelmen kívül hagyhatják a meta címkéket.
A meta címkékre példa a <title> és a <description> elemek.
Kezdő lépések a Meta címkékkel
A legtöbb SEO-képzés kezdetét a meta címkék jelentik, jóban-rosszban. Pontosan elgondolkodtam, hogyan vezessem be ezt a témát, mert mindig a meta címkék rossz oldaláról hallunk – nevezetesen a kulcsszavak meta címkéről. Az egyik első dolog, amit bármelyik webhely felülvizsgálatakor boncolgatnak, a meta címkék helytelen használata, főleg azért, mert minden oldal tetején, a fejlécben vannak, és ezért ezek az első dolog, amit látnak. De nem akarunk túlságosan negatívak lenni; a meta címkék a keresőmarketingesek repertoárjának legjobb eszközei közé tartoznak.
Vannak meta címkék a leíráson és a kulcsszavakon túl is, bár ezt a kettőt piszkálják a legtöbbet. A leggyakrabban használtakat (tapasztalataim szerint) jó, rossz és közömbös szerint bontottam le. Észre fogja venni, hogy a lista egyre hosszabb lesz, ahogy eljutunk a rosszakhoz. Nem tudtam lefedni az összes lehetséges meta taget, amit hozzá lehet adni, de van egy átfogó meta tag forrás, amit érdemes megnézni, ha érdekel minden, ami ott van.
Fontos megjegyezni, hogy 2022-ben még mindig számítanak a meta címkék, de nem mindegyik segíthet. Az a tapasztalatom, és szerintem bárki, aki a SEO területén dolgozik, egyetértene azzal, hogy ha magasan akarsz rangsorolni a keresőben, a meta címkéknek olyan kiváló minőségű tartalmat kell kísérniük, amely a felhasználó elégedettségére összpontosít.
Legfontosabb tanácsom: ragaszkodjon az alapvető minimumhoz. Ne adjon hozzá olyan meta címkéket, amelyekre nincs szüksége – ezek csak a kód helyét foglalják. Minél kevesebb kóddal rendelkezik, annál jobb. Gondoljon úgy az oldal kódjára, mint egy sor lépésről lépésre történő útbaigazításra, hogy eljusson valahová, de egy böngésző számára. A felesleges meta címkék olyanok, mint a vezetési útmutatókban az idegesítő „Menj egyenesen 200 lábon át” sorelemek, amelyek egyszerűen azt mondják, hogy maradj ugyanazon az úton, amelyen már vagy!
A jó meta címkék
Ezek azok a meta címkék, amelyeknek minden oldalon ott kell lenniük, függetlenül attól, hogy milyen. Vegye észre, hogy ez egy kis lista; csak ezekre van szükség, ezért ha csak ezekkel tud dolgozni, tegye meg.
Meta tartalomtípus – Ez a címke az oldal karakterkészletének deklarálásához szükséges, és minden oldalon jelen kell lennie. Ennek elhagyása hatással lehet arra, hogy az oldalad hogyan jelenik meg a böngészőben. Az alábbiakban néhány lehetőség szerepel, de a webtervezőjének tudnia kell, hogy mi a legjobb az Ön webhelye számára.
<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=utf-8″ />
<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=ISO-8859-1″>
Title – Bár a title tag nem „meta”-val kezdődik, a fejlécben található, és a SEO szempontjából nagyon fontos információkat tartalmaz. Minden oldalon mindig legyen egy egyedi címcímke, amely leírja az oldalt. Ebben a bejegyzésben további információkat talál a title tagekről.
Meta description – A hírhedt meta description tag egyetlen fő célt szolgál: az oldal leírását a keresők számára, miközben a SERP-ket olvassák. Ez a tag nem befolyásolja a rangsorolást, de ettől függetlenül nagyon fontos. Ez a hirdetési szöveg határozza meg, hogy a felhasználók rákattintanak-e a találatra. Tartsa 160 karakteren belül, és úgy írja meg, hogy felkeltse a felhasználó figyelmét. Add el az oldalt – vedd rá őket, hogy rákattintsanak a találatra. Itt van egy nagyszerű cikk a meta leírásokról, amely részletesebben kifejti.
Nézetablak – Ebben a mobil világban meg kell adnod a nézetablakot. Ha nem teszed meg, akkor fennáll a kockázata annak, hogy rossz lesz a mobilos élmény – a Google PageSpeed Insights eszköz többet is elmond erről. A szabványos tag a következő:
<meta name=viewport content=”width=device-width, initial-scale=1″>
A semleges meta címkék
Különböző oldalaknak bizonyos körülmények között szükségük van ezekre, de ha nélkülözni tudod, akkor tedd meg.
Közösségi meta címkék – ezeket kihagyom. Az OpenGraph és a Twitter adatok fontosak a megosztáshoz, de önmagukban nem szükségesek.
Robots – Egy hatalmas tévhit, hogy robotok meta taggel kell rendelkeznie. Tisztázzuk: az indexelés és a linkkövetés szempontjából, ha nem adsz meg egy robots meta taget, akkor azt index,follow-nak olvassák. Csak akkor kell meta robotsot hozzáadni, ha e két parancs valamelyikét meg akarod változtatni. Ha tehát noindexelni akarsz, de követni az oldalon lévő linkeket, akkor a following taget csak a noindexszel együtt kell hozzáadni, mivel a követés implikált. Csak azt változtassa meg, amit a normától eltérően szeretne.
<meta name=”robots” content=”noindex” />
Specific bots (Googlebot) – Ezek a címkék arra szolgálnak, hogy egy speciális botnak olyan utasításokat adjunk, mint a noodp (arra kényszerítve őket, hogy ne használják a DMOZ listázási adatait, RIP) és a noydir (ugyanez, de helyette a Yahoo Directory listázási adatait). Általában a keresőmotorok maguktól is nagyon jók az ilyen dolgokban, de ha úgy gondolod, hogy szükséged van rá, nyugodtan használd. Voltak olyan esetek, amikor láttam, hogy szükség van rá, de ha muszáj, fontolja meg a fent felsorolt általános robots tag használatát.
Lanugage – Ezt a taget csak akkor érdemes használni, ha nemzetközileg mozogsz, és meg kell adnod az oldalon használt fő nyelvet. Nézze meg ezt a meta nyelvek forrást a megadható nyelvek teljes listájáért.
Geo – Legutóbb úgy hallottam, hogy ezeket a meta címkéket a Bing támogatja, de a Google nem (a Search Console-on belül országra lehet célozni). Háromféle létezik: helynév, pozíció (szélességi és hosszúsági fok) és régió.
<META NAME=”geo.position” CONTENT=”szélességi; hosszúsági fok”>
<META NAME=”geo.placename” CONTENT=”helynév”>
<META NAME=”geo.region” CONTENT=”Országkód”>
Keywords – Igen, ezt a „közömbös” listára tettem. Bár egyetlen jó SEO sem fogja javasolni, hogy időt tölts ezzel a címkével, van egy nagyon kicsi esély arra, hogy segíthet valahol. Kérlek, hagyd ki, ha építesz egy webhelyet, de ha automatizált, nincs okod eltávolítani.
Refresh – Ez a szegény ember átirányítása, és ha lehet, ne használd. Mindig szerveroldali 301-es átirányítást kell használnia. Tudom, hogy néha a dolgoknak most kell megtörténniük, de a Google NEM rajong érte.
Site verification – Az Ön webhelyét a Google és a Bing ellenőrzi, igaz? Kinek van a honlapján az ellenőrző meta tag? Ezekre néha azért van szükség, mert nem tudod betölteni a webhelyellenőrzés más formáit, de ha lehet, próbálj meg más módon ellenőrizni. A Google lehetővé teszi a DNS, a külső fájl vagy a Google Analytics-fiók összekapcsolásával történő ellenőrzést. A Bing továbbra is csak XML-fájl vagy meta-tag segítségével engedélyezi, ezért ha lehet, akkor a fájl segítségével.
A rossz meta címkék
Semmi rossz nem fog történni az oldaladdal, ha ezeket használod – hadd tegyem ezt világossá. Ezek azonban helypazarlás, még a Google is ezt mondja (és ez már 14 éve volt!). Ha készen állsz és hajlandó vagy rá, itt az ideje egy kis tavaszi nagytakarításnak a <head> területen.
Author/web author – Ez a tag az oldal szerzőjének megnevezésére szolgál. Csak nem szükséges az oldalon.
Revisit after – Ez a meta tag egy parancs a robotoknak, hogy egy bizonyos idő után térjenek vissza az oldalra. Egyik nagy keresőmotor sem követi.
Rating – Ez a tag a tartalom érettségi besorolásának jelölésére szolgál. Írtam egy bejegyzést arról, hogyan kell egy felnőtt képeket tartalmazó oldalt címkézni egy nagyon zavaros rendszer segítségével, amelyet azóta frissítettek (lásd a bejegyzés hozzászólásait). Úgy tűnik, hogy a rossz képek megjegyzésének legjobb módja az, ha az oldaladon lévő többi képtől külön könyvtárba helyezed őket, és figyelmezteted a Google-t.
Expiration/date – A „Lejárat” arra szolgál, hogy megjegyezzük, mikor jár le az oldal, a „dátum” pedig az oldal készítésének dátuma. Le fog járni valamelyik oldala? Ha igen, egyszerűen távolítsd el őket (de kérlek, ne frissítsd folyamatosan a tartalmat, még a versenyeket sem – inkább csinálj belőlük egy éves versenyt!) A „dátum” esetében pedig készíts egy XML oldaltérképet, és tartsd naprakészen. Ez sokkal hasznosabb.
Copyright – Az a Google-cikk ezt egy kicsit vitatja velem, de nézd meg az oldalad láblécét. Szerintem ott valamilyen formában az áll, hogy „Copyright 20xx”. Miért mondanád kétszer?
Abstract – Ezt a taget néha a tartalom kivonatának elhelyezésére használják, és főként oktatási célú törekvések használják.
Distribution – A „distribution” értéket állítólag arra használják, hogy szabályozzák, ki férhet hozzá a dokumentumhoz, általában „global” értékre van beállítva. Ez eleve azt jelenti, hogy ha az oldal nyitott (nem jelszóval védett, mint egy intraneten), akkor azt a világnak szánják. Menj ezzel, és hagyd el a címkét az oldalról.
Generator – Ezt arra használják, hogy megjegyezzék, milyen program hozta létre az oldalt. A „szerzőhöz” hasonlóan ez is haszontalan.
Cache-control – Ezt a taget abban a reményben állítják be, hogy szabályozzák, mikor és milyen gyakran kerül egy oldal a böngészőben gyorsítótárba. A legjobb, ha ezt a HTTP fejlécben teszi meg.
Resource type – Ez az oldal erőforrásának típusát nevezi meg, például „document”. Spóroljon időt, hiszen a DTD deklaráció ezt megteszi Ön helyett.