Mi az a CMS (tartalomkezelő rendszer)?
A tartalomkezelő rendszer (gyakran rövidítve: CMS), egy olyan szoftver, amely segít a felhasználóknak létrehozni, kezelni és módosítani egy weboldal tartalmát anélkül, hogy speciális műszaki, programozási, fejlesztői ismeretekre lenne szükségük.
Egyszerűbben fogalmazva, a tartalomkezelő rendszer egy olyan eszköz, amely segít egy webhely létrehozásában. Mindezt úgy, hogy a felhasználónak ehhez nem kell az összes kódot a semmiből megírnia vagy egyáltalán kódolni tudnia.
Ahelyett, hogy saját rendszert építenénk a weboldalak létrehozásához, a képek tárolásához és egyéb funkciókhoz, a tartalomkezelő rendszer kezeli helyettünk ezeket az alapvető infrastrukturális dolgokat.
A tartalomkezelő rendszer – CMS – az ügyfelek digitális élményének létrehozására, kezelésére és optimalizálására szolgál.
A webes tartalomkezelési rendszer bármely alapvető megoldása segít a tartalom feltöltésében vagy megírásában, formázásában, címsorok és képek hozzáadásában, valamint számos háttérintézkedés, például a SEO elvégzésében. De egy több eszközzel működő, felhasználó-központú világban ez nem elég.
A digitális marketing fejlődött, és egyre mélyebben összpontosít az ügyfélélményre, miközben a mobilalkalmazásokat, a dolgok internetét és még sok mást is magába foglal. Mindez egy olyan webes tartalomkezelő rendszertől függ, amely elválasztja a tartalomkezelést a tartalom megjelenítésétől. A weboldalakon túl más funkciókra – például dokumentumkezelésre – is találhat tartalomkezelő rendszereket.
A tartalomkezelő rendszer (CMS) olyan szoftveralkalmazás, amely lehetővé teszi a felhasználók számára a digitális tartalmak létrehozását, szerkesztését, az azokon való együttműködést, közzétételét és tárolását. A CMS-eket jellemzően vállalati tartalomkezelésre (ECM) és webes tartalomkezelésre (WCM) használják.
Hogyan működik egy CMS és hogyan használják?
Egy CMS grafikus felhasználói felületet biztosít, amely eszközöket tartalmaz a webes tartalom létrehozásához, szerkesztéséhez és közzétételéhez anélkül, hogy a nulláról kezdve kellene kódot írni.
A CMS két összetevőből áll: egy tartalomkezelő alkalmazásból (CMA) és egy tartalomszolgáltató alkalmazásból (CDA).
A CMA egy grafikus felhasználói felület, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy HTML-ismeretek nélkül tervezzenek, hozzanak létre, módosítsanak és távolítsanak el tartalmat egy weboldalról.
A CDA komponens biztosítja a háttérszolgáltatásokat, amelyek támogatják a tartalom kezelését és átadását, miután a felhasználó létrehozta azt a CMA-ban.
Mi a különbség a CMS, az ECM és a WCMS között?
A CMS, az ECM és a WCMS mindegyike kezeli a tartalmat, de vannak köztük különbségek:
A CMS az ECM rendszer előfutára. A CMS a digitális tartalom létrehozására, kezelésére és tárolására szolgál, és leginkább strukturált tartalommal – például dokumentumokkal és adatbázisrekordokkal – működik.
A vállalati tartalomkezelő rendszer strukturált és strukturálatlan tartalmakat egyaránt kezel. A tartalom hatékony kezeléséhez szoftvereket, stratégiákat és biztonságot tartalmaz.
A webes tartalomkezelő rendszer hasonló az ECM-rendszerhez, de a megkülönböztető tényező az, hogy a WCMS webes tartalomra — például az e-kereskedelmi weboldalak termékoldalaira — szolgál. Tartalmaz egy közzétételi eszközt, és megkönnyíti a közös szerzői munkát.
A CMS jellemzői
A különböző CMS-kínálatok jellemzői eltérőek lehetnek, de az alapvető funkciók közé tartoznak:
1. Intuitív indexelés, keresés és visszakeresés.
Ezek a funkciók indexelnek minden adatot, hogy a keresési funkciók segítségével könnyen hozzáférhessenek, és lehetővé teszik a felhasználók számára a keresést olyan attribútumok alapján, mint a közzététel dátuma, kulcsszavak vagy szerző.
2. Formátumkezelés.
Segítségével a beolvasott papíralapú dokumentumok és a régebbi elektronikus dokumentumok HTML- vagy PDF-dokumentumokká alakíthatók.
3. Revíziós funkciók.
Ezek a funkciók lehetővé teszik a tartalom frissítését és szerkesztését az eredeti közzététel után. A revíziós vezérlés nyomon követi az egyének által a fájlokban végrehajtott módosításokat is.
4. Közzététel.
Ez a funkció lehetővé teszi az egyének számára, hogy a szervezet által jóváhagyott sablonokat vagy sablonok egy csoportját – valamint varázslókat és egyéb eszközöket – használjanak a tartalom létrehozásához és módosításához.
Egyéb népszerű CMS funkciók:
- keresőmotor-optimalizálás-barát URL-címek;
- integrált és online segítség, beleértve a vitafórumokat;
- csoportalapú jogosultsági rendszerek és biztonság;
- teljes sablontámogatás és testreszabható sablonok;
- egyszerű, varázsló alapú telepítési és verziókezelési eljárások;
- admin panel több nyelv támogatásával;
- minimális szerverkövetelmények;
- integrált fájlkezelők; és
- integrált ellenőrzési naplók.
A CMS használatának előnyei
A tartalomkezelő rendszer használatának számos előnye van, többek között:
1. Könnyű használat.
A grafikus felhasználói felületnek köszönhetően még a korlátozott műszaki ismeretekkel rendelkezők is tudják használni a szoftvert.
2. Könnyű információkeresés.
A beépített keresési funkció lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy megadják, mit keresnek, és egy listát kapnak vissza a keresett elemekből — hasonlóan a Google keresőmotorjához.
3. Könnyen kezelhető tartalom.
Nemcsak a tartalom létrehozása egyszerű, hanem a tartalom eltávolítása is. A CMS megkönnyíti a tartalom közzétételének megszüntetését, hogy a webhelyek naprakészek maradjanak.
4. Bárhonnan elérhető.
Egy CMS lehet felhőalapú vagy helyben működő, de a felhasználók bárhonnan hozzáférhetnek a tartalomhoz egy internethez csatlakoztatott eszközzel.
5. Több felhasználót tesz lehetővé.
Egy CMS megkönnyíti a közzétételi jogosultságok kezelését.
6. Azonnali tartalomfrissítések.
A CMS lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy valós időben kezeljék és frissítsék a tartalmat — anélkül, hogy várniuk kellene egy fejlesztőre.
7. Könnyen skálázható.
A CMS megkönnyíti a vállalkozások számára, hogy új weboldalakat adjanak hozzá a vállalkozásuk növekedésével, anélkül, hogy fejlesztőre lenne szükségük.
8. Könnyen frissíthető.
A fejlesztőcsapatok néhány kattintással frissítéseket tudnak bevezetni.
CMS platformra példák
Bár több száz CMS platform létezik, az alábbiakban néhány népszerűbb CMS szolgáltatót sorolunk fel:
Milyen típusú weboldalakat lehet építeni ezekkel a tartalomkezelő rendszerekkel?
A legtöbb tartalomkezelő rendszer manapság elég rugalmas. Bár vannak olyanok, amelyek egy adott felhasználási területre összpontosítanak – mint például a Magento és az e-kereskedelem -, a legtöbb népszerű tartalomkezelő rendszer lényegében bármilyen típusú weboldal létrehozására használható.
Például a WordPress segítségével működtethetsz:
- Statikus weboldalak
- Blogok
- e-kereskedelmi áruházak
- Fórumok
- Közösségi hálózatok
- Online tanfolyamok
- Tagsági oldalak
- Portfóliók
Melyik a legjobb CMS platform?
A WordPress nem véletlenül rendelkezik domináns részesedéssel a tartalomkezelő rendszerek piacán: A legtöbb webhelytípus számára a legfelhasználóbarátabb, legrugalmasabb megoldást nyújtja. Nem mindig ez a legjobb megoldás, de a legtöbbször ez a legjobb megoldás.
Azon gondolkodsz, hogy melyik CMS-platformot használd weboldalad létrehozásához?
Olvasd el következő cikkünket, amelyben elmagyarázzuk, miért olyan fontos, hogy a megfelelő CMS platformot válaszd a weboldaladhoz. Következő cikkünkben megosztjuk a legjobb CMS-platformokra vonatkozó top választásainkat egy összehasonlítással együtt.