Hogyan számítja a Lighthouse az összesített pontszámot

 

A Lighthouse teljesítmény pontszámához csak a főbb mutatók járulnak hozzá, a Lehetőségek vagy a Diagnosztika eredményei nem. Ez azt jelenti, hogy a lehetőségek javítása és a diagnosztika valószínűleg javítja a metrikus értékeket, de csak közvetett kapcsolat áll fenn.

Az alábbiakban felvázolom, hogy a kapott pontérték hogyan változhat időnként, milyen tényezőkből áll össze és hogy a Lighthouse mi alapján pontozza az egyes mutatókat.

Miért változik időnként a pontszám

Az összesített pontszám és a mért értékek változékonysága általában a mögöttes feltételek változásai miatt következik be. Gyakori problémák a következők:
  • A / B tesztek vagy a megjelenített hirdetések változásai
  • Az internetes forgalom útválasztásának változásai
  • Az oldal cache újratöltődése
  • Adatbázis elérési ingadozás, back-end problémák
  • Tesztelés különböző eszközökön, például nagy teljesítményű asztali számítógépen és alacsony teljesítményű laptopon
  • Böngészőbővítmények használata
  • Antivírus szoftver használata
  • 3rd party szkriptek változása
Mivel a Lighthouse egy összesített pontszámot készít, a részletes elemzéshez a webhelyünk teljesítményét pontszámok súlyozott összegeként értékeljük.

A weboldal teljesítmény pontszámok súlyozása

A teljesítmény pontszám a mért pontszámok súlyozott átlaga. Természetesen az erősebben súlyozott mutatók nagyobb hatással vannak az általános teljesítmény pontszámra. A metrikus pontszámok nem láthatók a jelentésben.
A súlyozást a felhasználói élmény alapján határozzák meg és a súlyozást időnként módosítják, mert a Lighthouse rendszeresen felméréseket végez a felhasználói elvárásokról.

A pontszámok meghatározása

Miután a Lighthouse elkészült a teljesítménymutatók összegyűjtésével (többnyire ezredmásodpercekben számítva), minden nyers metrikus értéket 0 és 100 közötti metrikus ponttá alakít át azzal, hogy megvizsgálja, hova esik az értéke a pontszám eloszlásában. A pontozási eloszlás logaritmikusan normalizált eloszlás, amely a webhely elemzésekből épített statisztikai adatbázisok teljesítménymutatóiból származik.

Például a Largest Contentful Paint (LCP) méri az oldal legnagyobb tartalmának megjelenítését. Az LCP metrikus értéke azt az időtartamot jelöli, ami eltelik az oldal betöltésének indítása és az elsődleges tartalom megjenése között. A valódi webhelyadatok alapján a legjobban teljesítő webhelyek kb. 1220 ms alatt készítik el az LCP-t, így a mutató értéke 99-es ponthoz van hozzárendelve.

A Lighthouse pontozási modellje statisztikai adatok alapján határoz meg két viszonyítási pontot, amelyek alapján meghatározza log-normál görbe alakját. A statisztikai adatok 25. percentiliséből 50-es (a medián kontrollpont), a 8. percentilisből 90-es (jó / zöld kontrollpont) lesz. Az alábbi pontozási görbe diagram vizsgálata során észrevehető, hogy 0,50 és 0,92 között a lineáris összefüggés van a metrikus érték és a pontszám között. A 0,96-os pont körül van a „csökkenő hozam pontja”, mivel a görbe ellaposodik és egyre nagyobb javítást igényel az amúgy is magas pontszám javítása érdekében.

A pontszámok színkódolása

A mérőszámok és a teljes pontszám a következő tartományok szerint színeződik:

0–49 (piros): Gyenge
50–89 (narancssárga): Javításra szorul
90–100 (zöld): jó

A jó felhasználói élmény érdekében a webhelyeknek törekedniük kell a jó pontszámra (90–100). A 100-as „tökéletes” pontszám elérése gyakran rendkívüli kihívást jelent. Példának okáért 70-ről 80 pontra javítani, körülbelül ugyanakkora befektetés, mint 99-ről 100-ra.

A Google Pagespeed Insights által készített jelentésnél lényegesen részletesebb audit készíthető a Lighthouse telepített verziójával, ami elérhető a Chrome Devtools-ből is a Lighthouse tabra kattintva.

Ha ennél részletesebb auditot és konkrét javaslatokat szeretnél, kérj tőlünk ingyenes elemzést az oldaladról.

Ezek Is Érdekes Cikkek…