Hogyan számítja a Lighthouse az összesített pontszámot
A Lighthouse teljesítmény pontszámához csak a főbb mutatók járulnak hozzá, a Lehetőségek vagy a Diagnosztika eredményei nem. Ez azt jelenti, hogy a lehetőségek javítása és a diagnosztika valószínűleg javítja a metrikus értékeket, de csak közvetett kapcsolat áll fenn.
Az alábbiakban felvázolom, hogy a kapott pontérték hogyan változhat időnként, milyen tényezőkből áll össze és hogy a Lighthouse mi alapján pontozza az egyes mutatókat.
Miért változik időnként a pontszám
Az összesített pontszám és a mért értékek változékonysága általában a mögöttes feltételek változásai miatt következik be. Gyakori problémák a következők:- A / B tesztek vagy a megjelenített hirdetések változásai
- Az internetes forgalom útválasztásának változásai
- Az oldal cache újratöltődése
- Adatbázis elérési ingadozás, back-end problémák
- Tesztelés különböző eszközökön, például nagy teljesítményű asztali számítógépen és alacsony teljesítményű laptopon
- Böngészőbővítmények használata
- Antivírus szoftver használata
- 3rd party szkriptek változása
A weboldal teljesítmény pontszámok súlyozása
A teljesítmény pontszám a mért pontszámok súlyozott átlaga. Természetesen az erősebben súlyozott mutatók nagyobb hatással vannak az általános teljesítmény pontszámra. A metrikus pontszámok nem láthatók a jelentésben.
A súlyozást a felhasználói élmény alapján határozzák meg és a súlyozást időnként módosítják, mert a Lighthouse rendszeresen felméréseket végez a felhasználói elvárásokról.
Lighthouse 6 pontozási faktorok
First Contentful Paint 15%
Sebességindex 15%
Largest Contentful Paint 25%
Time to Interactive 15%
Összes blokkolási idő 25%
Cumulative Layout Shift 5%
A pontszámok meghatározása
Miután a Lighthouse elkészült a teljesítménymutatók összegyűjtésével (többnyire ezredmásodpercekben számítva), minden nyers metrikus értéket 0 és 100 közötti metrikus ponttá alakít át azzal, hogy megvizsgálja, hova esik az értéke a pontszám eloszlásában. A pontozási eloszlás logaritmikusan normalizált eloszlás, amely a webhely elemzésekből épített statisztikai adatbázisok teljesítménymutatóiból származik.
Például a Largest Contentful Paint (LCP) méri az oldal legnagyobb tartalmának megjelenítését. Az LCP metrikus értéke azt az időtartamot jelöli, ami eltelik az oldal betöltésének indítása és az elsődleges tartalom megjenése között. A valódi webhelyadatok alapján a legjobban teljesítő webhelyek kb. 1220 ms alatt készítik el az LCP-t, így a mutató értéke 99-es ponthoz van hozzárendelve.
A Lighthouse pontozási modellje statisztikai adatok alapján határoz meg két viszonyítási pontot, amelyek alapján meghatározza log-normál görbe alakját. A statisztikai adatok 25. percentiliséből 50-es (a medián kontrollpont), a 8. percentilisből 90-es (jó / zöld kontrollpont) lesz. Az alábbi pontozási görbe diagram vizsgálata során észrevehető, hogy 0,50 és 0,92 között a lineáris összefüggés van a metrikus érték és a pontszám között. A 0,96-os pont körül van a „csökkenő hozam pontja”, mivel a görbe ellaposodik és egyre nagyobb javítást igényel az amúgy is magas pontszám javítása érdekében.

A pontszámok színkódolása
A mérőszámok és a teljes pontszám a következő tartományok szerint színeződik:
0–49 (piros): Gyenge
50–89 (narancssárga): Javításra szorul
90–100 (zöld): jó
A jó felhasználói élmény érdekében a webhelyeknek törekedniük kell a jó pontszámra (90–100). A 100-as „tökéletes” pontszám elérése gyakran rendkívüli kihívást jelent. Példának okáért 70-ről 80 pontra javítani, körülbelül ugyanakkora befektetés, mint 99-ről 100-ra.
A Google Pagespeed Insights által készített jelentésnél lényegesen részletesebb audit készíthető a Lighthouse telepített verziójával, ami elérhető a Chrome Devtools-ből is a Lighthouse tabra kattintva.
Ha ennél részletesebb auditot és konkrét javaslatokat szeretnél, kérj tőlünk ingyenes elemzést az oldaladról.