Core Web Vitals mutatók
2020 májusában a Google bejelentette egy új kezdeményezés bevezetését a webhelyek felhasználói tapasztalatainak értékelésére: a Web Vitals-t. A Core Web Vitals alkotja a legfontosabb weboldal vitálokat. Ezek a paraméterek döntő tényezők a sikeres felhasználói élmény szempontjából és a keresőmotoruk optimalizálásának alapvető elemévé válnak, mivel a Core Web Vitals 2021-től hivatalos rangsorolási tényezővé válik. A Core Web Vitals egyik célja az, hogy olyan szabványos irányelveket nyújtson a webhelyekhez, amik megkönnyítik a marketingesek számára a weboldalak felhasználói élményének javítását.
Tartalom
1 Mik azok a webes vitálok és az alapvető webes vitálok?
1.1 Oldalélmény
2 Largest Contentful Paint – Legnagyob Tartalom Rajzolása
3 Cumulative Shift Layout – Összesített Elrendezés Eltolás
4 First Input Delay – Az első bevitel késleltetése
5 Az alapvető webes vitálok mérése
5.1 A Web Vitals optimalizálása
Mi az a Web Vitals és a Core Web Vitals?
A Web Vitals a következő szabványos paraméterek összessége:
LCP (Largest Contentful Paint) – Legnagyobb elem megjelenítése
CLS (Cumulative Layout Shitft) – Összesített elrendezés eltolása
FCP (First Contentful Paint) – Első elem megjelenítése
TTI (Time To Interactive) – Az interakció megkezdésének ideje
TTB (Total Blocking Time) – A főszál teljes blokkolási ideje
Speed Index – Sebesség index
A Web Vitals a weboldal felhasználói élmény minőségének mérésére szolgál. Az alapvető webes vitálok ennek a mutatószámnak a részei és a Google az alapvető mutatók közé sorolja az összes webes vitál között. 3 paraméterből állnak, amelyeket az oldalsebesség és a felhasználói interakció mérésére hoztak létre. A Core Web Vitals az összes olyan tényező részhalmaza, amely része lesz a Google „Oldalélmény-pontszámának”, amelyet a weboldal általános felhasználhatóságának rangsorolására használnak.
Oldalélmény
Az oldalélmény számos olyan tényező kombinációja, amelyet a Google fontosnak tart az optimális felhasználói élmény érdekében. Ezek között vannak:
- HTTPS
- Mobilbarátság
- Az előugró ablakok elkerülése
- Biztonságos Böngészés
És most, 2021-től a Web Vitals:
- Legnagyobb tartalmas festék (LCP)
- Halmozott elrendezéseltolás (CLS)
- Első bemeneti késés (FID)
Feltételezhető, hogy a jövőben a Core Web Vitals lesz az elsődleges az oldalélmény-pontszám összesítésében. Azonban az oldalélmény nem az egyetlen rangsorolási tényező – a jó pontszám nem helyezi automatikusan a webhelyet az első helyre a találati listában.

KÉSZEN ÁLLSZ ARRA,
HOGY FELPÖRGESD A VÁLLALKOZÁSOD?
Optimalizáld sebességre a weboldalad!
Legnagyobb tartalom rajzolása
A legnagyobb Contentful Paint, rövidítve LPC, azt méri, hogy az oldal mennyi idő alatt töltődik be a felhasználó szemszögéből, vagyis az az idő, amely alatt a felhasználó rákattint a linkre, amíg a tartalom nagy része meg nem jelenik a képernyőn. Az LPC abban különbözik a többi oldalsebesség-méréstől, hogy kifejezetten méri az időtartamot a felhasználó szempontjából. Más mérőszámok, például az első kontextusfesték (FCP) vagy az első bájtig terjedő idő (TTFB), nem mérik a felhasználó által látott oldalon található elemeket. Jobb LCP pontszám érhető el olyan intézkedésekkel, mint a felesleges harmadik féltől származó szkriptek eltávolítása, a Lazy Load beállítása vagy az adatokban gazdag elemek eltávolítása.Összesített elrendezés-eltolás
A kumulatív elrendezéseltolás, rövidítve CLS méri az elrendezés stabilitását betöltés közben. Ha a webhelyen vannak olyan látható elemek, amelyek megváltoztatják helyzetüket betöltés közben vagy egyéb spontán változások történnek az elrendezésben, ez magas CLS pontszámot eredményez.
A CLS kiszámítása az ütés és a távolság törtrészének szorzatával történik:
CLS-pontszám = Impact frakció * Távolsági frakció
Az Impact frakció azt a területet méri, amelyet egy instabil elem foglal el két keret között a böngészőablak látható területén. Az egyik az az érték, amelyet az elem a helyzetének megváltoztatása előtt vesz fel, a másik pedig az az érték, amelyet ugyanaz az elem vesz a változás után. Ezt a két értéket használjuk az ütési hányad százalékos kiszámításához.
A Távolságtörvény azt a távolságot írja le, amelyet az instabil elem vízszintes és függőleges helyzetváltozása során megtett. Ezt az értéket elosztjuk a böngészőablak szélességével vagy magasságával, amelyik nagyobb. A Távolságtörés eredményét mindig százalékban adjuk meg.
A CLS ennek a két komponensnek a terméke, és a jó felhasználói élmény érdekében mindig kisebbnek kell lennie 0,1-nél.
Az összesített elrendezés-eltolás mérésének célja, hogy a felhasználók számára a lehető legstabilabb vizuális élményt biztosítsa, hogy a felhasználóknak ne kelljen újra a linkeket, képeket vagy mezőket keresniük az oldal betöltődése után, nehogy véletlenül rossz helyre kattintsanak. A Google bizonyos kritériumokat is meghatározott a CLS-hez.
Az első bemenet késleltetése First Input Delay (FID)
Az első beviteli késleltetés (FID) azt az időt méri, ami elteik, mielőtt bármilyen interakciót kezdeményezhetünk a webhelyen. Le lehetne leírni oldalsebesség-pontszámként, de a FID egy lépéssel tovább megy és azt az időt határozza meg, amely eltelt a webhely első felhasználói interakciója és a böngésző reakciója között. Például az időmérés akkor kezdődik, amikor a felhasználó rákattint egy linkre és akkor ér véget, amikor a böngésző feldolgozta ezt a kérést, és megnyitotta a megfelelő oldalt. A Google esetében csak az első interakció késleltetési ideje meghatározó a FID pontszám becsléséhez, ezért az első beviteli késés. Ennek az az oka, hogy ez az első árulkodó jel a felhasználó számára a weboldal reagálóképességéről és ez az elsődleges benyomása a navigáció általános minőségéről és stabilitásáról. A weboldal interaktivitásának legtöbb problémája például a betöltés során jelentkezik, mivel a kód túl rövid, vagy túl sok JavaScript van betöltve. A felhasználóbarát FID pontszám eléréséhez a felhasználónak képesnek kell lennie arra, hogy 100 milliszekundumon belül interakcióba lépjen az oldallal. Egy tisztán tartalomalapú oldalon – ilyen például egy blog, vagy egy híroldal – könnyű elérni a jó FID pontszámot. Az egyetlen interakció, amely első bemenetként értelmezhető, általában a görgetés. A FID azonban fontos rangsorolási tényező lehet a regisztrációs oldalakon, a fizetési oldalakon, vagy bejelentkezésnél és árajánlat kérés esetében, ahol a felhasználóknak gyors navigációt igényelnek. Ezekben az esetekben nem közvetlenül a tartalom betöltési ideje a fontos, hanem az, hogy milyen gyorsan lehet elkezdeni az adatok bevitelét. Ez üzleti szempontból is rendkívüli jelentőségű – amióta a marketingben felmerült a kosárelhagyási-ráta kifejezés. A FID pontszám javítása érdekében csökkenthetjük a szkriptek használatát vagy teljesen eltávolíthatjuk a nem fontos/harmadik féltől származó szkripteket és használhatjuk böngésző gyorsítótárát.
KÉSZEN ÁLLSZ ARRA,
HOGY FELPÖRGESD A VÁLLALKOZÁSOD?
Optimalizáld sebességre a weboldalad!
Core Web Vitals mutatók mérése és optimalizálása
Az alapvető webes vitálok mérése
Mint minden mutató – amely meghatározza a webhely teljesítményét – a Core Web Vitals a Google PageSpeed Insights vagy a Search Console alkalmazásban is mérhető. A PageSpeed Insights használatával minden egyes URL-t külön-külön kell elemezni. A Kviksite erre saját eszközt használ.
Az LCP pontszámot általában három kategóriába sorolják minden egyes mérési eljárásban: „gyenge”, „fejlesztésre szorul” és „jó”. A Google irányelveket adott ki az adminisztrátorok számára az LCP, CLS és FID pontszámok optimalizálásához.
A Web Vitals optimalizálása
A Google az alábbi intézkedéseket javasolja a „gyenge” teljesítményű oldalak optimalizálására – a webfejlesztők ezek alapján tudják javítani az alapvető Web Vitals mutatókat és ezáltal a felhasználói élményt a webhelyeiken:
csökkentse a weboldal méretét legfeljebb 500 KB-ra,
ésszerűsítse a forráskódot,
Használja a Google AMP szolgáltatást.
Az összes paraméter mérése és a valós felhasználók felhasználói adatainak összegyűjtése érdekében a Google létrehozott egy új JavaScript könyvtárat és a megfelelő API-kat. A Core Web Vitals bevezetésével a Google ismét hangsúlyozza a könnyen és gyorsan navigálható webhelyek fontosságát – különösen mobileszközökön keresztül.