301 Átirányítás
Mi az a 301 átirányítás?
A 301 átirányítás azt jelzi, hogy a weboldal vagy erőforrás véglegesen átkerült egy másik helyre.
Ez úgy működik, hogy a 301 „Moved Permanently” HTTP státuszkódot küld a böngészőnek vagy webcrawlereknek az új cél URL-jével együtt.
A 301 átirányítás a leggyakoribb átirányítási módszer.
A 302 átirányítással (ideiglenes átirányítás) ellentétben a 301 átirányítás azt jelzi a keresőmotoroknak, hogy frissítsék az erőforrás URL-jét az indexükben az új címre. A weboldal látogatói számára nincs különbség a 301 és a 302 átirányítás között.
Miért fontosak a 301 átirányítások?
Ha egy tartalmat áthelyezel egy adott URL-ről, és valaki megpróbálja meglátogatni, 404-es „Az oldal nem található” hibaüzenetet kap. A 301 átirányítás megakadályozza ezt, és a weboldal látogatóit, valamint a keresőmotor crawlereit az új URL-re irányítja.
Ezen kívül a 301 átirányítás módszer az elérési jogosultságot (link equity) átvitele az öreg URL-ről az újra, ami azt jelenti, hogy a PageRank megmarad.
Ahogy Google John Mueller fogalmazott:
„A legtöbb esetben ez nem probléma. A PageRank-et 301 és 302 átirányításokon keresztül is át tudjuk vinni. Lényegében ezeket az átirányításokat arra használjuk, hogy kiválasszunk egy kanonikus URL-t. Azáltal, hogy kiválasztunk egy kanonikus URL-t, koncentráljuk azokat a jelzéseket, amelyek ezekre az URL-ekre vonatkoznak a kanonikus URL-re.”
Mikor érdemes 301 átirányítást használni?
- Amikor egy tartalmat új helyre helyezel, de szeretnéd, hogy az régi URL-en is elérhető maradjon.
- Amikor véglegesen át szeretnéd migrálni a weboldalt egy új domainre.
- Amikor biztosítani szeretnéd, hogy minden oldal a preferált URL szabványon keresztül érhető el, mint például az HTTPS.
- Amikor több oldalt vagy weboldalt szeretnél egyesíteni.
Hogyan lehet 301 átirányítást megvalósítani?
Többféle módon lehet 301 átirányítást végrehajtani; a választás a weboldal által használt szervertől és CMS-től függ.
A leggyakoribb módszer azonban a weboldal .htaccess fájljának szerkesztése, amely a weboldal gyökérkönyvtárában található.
Például, ha egy egyedi oldal átirányítását szeretnéd létrehozni, egyszerűen add hozzá a következő kódot:
Redirect 301 /old-page.html /new-page.html
Fontos, hogy tartsd észben, hogy különböző típusú webszerverek léteznek, ezért előfordulhat, hogy az oldalad nem Apache szerveren fut – ami az egyetlen, amely .htaccess-t használ.
Ebben az esetben ezek az utasítások nem működnek számodra. Ha a weboldalad Windows/IIS rendszeren fut, nézd meg ezt az útmutatót – ha pedig Nginx-en, akkor ezt.
Ha WordPress-t használsz, egyszerűsítheted a 301 átirányítások megvalósításának folyamatát SEO bővítmény használatával:
A RankMath például ingyenes, és ez a funkció be van építve. Egy másik lehetőség WordPress felhasználók számára a szintén ingyenes Redirection bővítmény, amely lehetővé teszi az átirányítások egyszerű létrehozását és kezelését.
Hogyan találj és javíts 301 átirányítási problémákat az oldaladon
A technikai SEO problémák, köztük a 301 átirányításokkal kapcsolatos problémák azonosításának legjobb módja olyan webcrawlerek használata, amelyek kifejezetten erre a célra lettek tervezve.
A Webmaster Tools egyszerűsítik ezt a folyamatot – és megkönnyítik a 301 átirányítási hibák keresését.
Itt van, hogyan azonosíthatod a 301-átirányítással kapcsolatos problémákat – és mit tehetsz a javításukért:
A leggyakoribb 301-átirányítással kapcsolatos problémák és a javítási lehetőségek:
- HTTP oldalak
Figyelembe véve a biztonsági előnyöket és azt a tényt, hogy a Google 2014-ben a HTTPS-t (Hypertext Transfer Protocol Secure) rangsorolási jelként ismerte el, érdemes SSL tanúsítványt szerezni és átállni HTTP-ról HTTPS-re.
HTTPS-re történő migráció során általában ajánlott 301 átirányításokat használni. Azonban előfordulhatnak problémák, például ha nem hajtod végre a HTTP-ról HTTPS-re történő átirányítást az összes oldalon.
Ezért annak biztosítására, hogy a weboldalad látogatói valóban a HTTPS verziót látják, használj valamilyen audit eszközt, vagy a Google Search Console-t hogy bejárd az oldaladat, és ellenőrizd az Internal pages jelentést bármilyen probléma után.
- Átirányítási láncok
Amikor több átirányítás van az eredeti URL és a céloldal között, azt „átirányítási láncnak” nevezik.
Bár a Googlebotnak nincs problémája e lánc követésével, ez lelassíthatja a folyamatot, és negatívan befolyásolhatja a felhasználói élményt. Ez nem kritikus probléma, de ajánlott közvetlenül a céloldalra irányítani.
Ha ez nem lehetséges, tartsd alacsonyan az átirányítások számát a „láncban” – ne legyen több mint három, vagy legalább kevesebb mint öt.
- Törött átirányítások
A törött átirányítások olyan linkek, amelyek a felhasználót (és a keresőmotort) egy „halott” oldalra irányítják – vagyis egy olyan oldalra, amely HTTP 404 Not Found válaszkódot ad vissza.
A probléma ezekkel a „halott” vagy törött linkekkel az, hogy a Google botjai vagy a felhasználók nem tudják elérni a céloldalt, ami miatt valószínűleg elhagyják a weboldalt.
Miután azonosítottad a törött átirányításokat az Internal pages jelentésben, javíthatod a hibákat az alábbiakkal:
- Töröld a linkeket, amelyek egy átirányított URL-re mutatnak
- Állítsd vissza a halott oldalt (ha véletlenül eltávolították)
- 301 átirányítások egy sitemapben
A sitemap egy lista az összes oldalról a weboldalon, amelyet a Google – vagy bármely más keresőmotor – számára szeretnél, hogy megtaláljon és indexeljen. Ezért csak a kanonikus és indexelhető oldalakat kell tartalmaznia, amelyeket szeretnél, hogy a keresési eredményekben szerepeljenek.
Mivel a 301 átirányítás végleges és azt jelenti, hogy a kezdeti URL már nem használatos, nincs értelme ilyen oldalakat tartani a sitemapben, mivel a Google továbbra is bejárja őket.
A 301 átirányítások kereséséhez és eltávolításához a sitemapből:
- Menj a sitemap URL-re (“domain.com/sitemap_index.xml” vagy “domain.com/sitemap.xml”), töltsd le az összes URL-t, majd használj egy ingyenes HTTP státuszkód ellenőrzőt.
- Használj 301 redicect plugint hogy bejárd az oldaladat, ellenőrizd a „3XX redirect in sitemap” hibákat a jelentés áttekintésében, és cseréld ki ezeket az átirányító URL-re.
- Külső átirányító linkek
Ha a weboldalad tartalmaz releváns harmadik fél weboldalaira mutató linkeket, érdemes időnként ellenőrizni a „rossz” külső átirányító linkeket.
Előfordulhat, hogy az általad hivatkozott forrást máshová irányítják, ami azt jelenti, hogy az URL most egy másik oldalra mutat – amely lehet, hogy irreleváns vagy potenciálisan káros.
Ha nem ellenőrizted a külső átirányító linkekkel kapcsolatos problémákat, nem fogod tudni, hogy ez megtörtént – és véletlenül továbbra is hivatkozni fogsz rá.
A Webmaster Tools segítségével felfedezheted azokat a linkeket, amelyek külső 301 URL-ekre mutatnak, és eltávolíthatod őket manuálisan.