Kanonikus URL (Canonical URL)

Mi az a kanonikus URL?A kanonikus URL olyan URL, amelyet a Google a duplikált vagy közel duplikált oldalak közül „mester” verzióként kezel. Gondoljunk rá úgy, mint az eredeti műalkotás és annak másolatai vagy nyomatai közötti különbségre. Ez a kanonikus URL az, amit a Google indexelni fog, és potenciálisan vissza fog térni a felhasználóknak a Google […]

Mi az a kanonikus URL?
A kanonikus URL olyan URL, amelyet a Google a duplikált vagy közel duplikált oldalak közül „mester” verzióként kezel. Gondoljunk rá úgy, mint az eredeti műalkotás és annak másolatai vagy nyomatai közötti különbségre. Ez a kanonikus URL az, amit a Google indexelni fog, és potenciálisan vissza fog térni a felhasználóknak a Google keresés során.

Miért fontosak a kanonikus URL-ek?
A kanonikus URL-ek fontosak, mert a Google csak a kanonikus URL-eket indexeli. Ez azt jelenti, hogy ha duplikált tartalom található a webhelyeden, azaz oldalak, amelyek egymás közelében vagy pontosan megegyeznek, akkor a Google csak az egyiket (a kanonikus) fogja indexelni.

Ha helyesen állítod be a kanonikus URL-eket, a Google valószínűleg tiszteletben tartja a döntésedet, és kanonikusnak tekinti az adott oldalt. Azonban ha nincs megadva kanonikus URL pontos vagy közel duplikált oldalak esetén, a Google a saját belátása szerint fog választani egy kanonikus URL-t.

A probléma az, hogy ez nem biztos, hogy az a URL lesz, amelyet szeretnél, hogy a Google kanonikusnak válasszon. Tehát ha a legjobb eséllyel szeretnéd, hogy az legyen a megfelelő, manuálisan kell beállítanod a kanonikus URL-t.

Hogyan állítsd be a kanonikus URL-t?
A Google több jelzést figyelembe vesz, hogy meghatározza a kanonikus URL-t egy sor duplikált vagy közel duplikált oldal esetén, az egyik ilyen a kanonikus címke. A kanonikus címke egy HTML kód darab, amelyet hozzáadsz az oldal szakaszához, hogy megadd az adott oldal kanonikus verzióját. Így néz ki:

<link rel="canonical" href="https://kviksite.hu/canonical-page/" />

Például, ha van egy e-kereskedelmi boltod, ahol a látogatók szűrhetik a termékeket stílus, méret és szín szerint, akkor ez jellemzően paraméterezett URL-ekhez vezet, amelyek gyakorlatilag azonos tartalmúak a „mester oldaladdal”:

  • tewebaruhazad.hu/polok (a „mester” oldal, amely az összes pólót listázza)
  • tewebaruhazad.hu/polok?size=kicsi (azonos a „mester” oldallal, de csak kis méretű pólókra szűrve)
  • tewebaruhazad.hu/polok?color=piros (azonos a „mester” oldallal, de csak piros pólókra szűrve)

Helyes kanonikus beállítás hiányában előfordulhat, hogy a Google a „rossz” verziót indexeli vagy az összeset.

Ezek közül bármelyik kimenet gyakran problémás lehet a SEO szempontjából.

Annak érdekében, hogy a Google mindent megkapjon ahhoz, hogy indexelje az oldaladat, beállíthatod ezeknek az URL-eknek a kanonikus verzióját egy kanonikus címke használatával a mester oldalon, amely a paraméterek nélküli „mester” verzióra mutat.

Ez segít a Google-nak megérteni, hogy melyik verzióját kell indexelnie.

Legjobb gyakorlatok a kanonikus URL-ekhez
A kanonizáció egy bonyolult és technikai téma, de a legtöbb webhelytulajdonosnak csak néhány legjobb gyakorlatot kell ismernie. Tehát, hogy egyszerűsítsük a dolgokat, itt csak néhányat mutatunk be.

  1. Használj önreferáló kanonikus címkéket
    Az önreferáló kanonikus címkék olyan kanonikus címkék, amelyek az adott oldal URL-jére mutatnak.

Például ez az oldal egy önreferáló kanonikus címkével rendelkezik, amely így néz ki:

<link rel="canonical" href="https://kviksite.hu/seo_szotar/kanonikus-url-canonical-url/" />

Bár az önreferáló kanonikus címkék használata nem kötelező, és furcsának tűnhet, Google munkatársa, John Mueller valójában ajánlja ezek használatát:

„Ajánlom [az önhivatkozó kanonikus URL használatát], mert ez igazán világossá teszi számunkra, hogy melyik oldalt szeretnéd indexelni, vagy hogy milyen URL-nek kellene lennie, amikor indexelésre kerül.”

  1. Zárd ki a nem kanonikus URL-eket a sitemap-ből
    A Google azt mondja, hogy nem szabad nem kanonikus URL-eket listázni a sitemap-ben, mert ezeket javasolt kanonikus URL-ként kezeli.

A kanonikus címkékkel kapcsolatban ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a Google mindig kanonikusnak fog kezelni egy URL-t a sitemap-ben, de ez egy újabb jelzés, amely segít a Google-nak jobban megérteni, hogyan látod a webhelyed tartalmát.

  1. Ne állíts 404-es URL-eket kanonikus URL-ként
    A 404-es státuszkódot akkor adja vissza a böngésző, amikor egy oldal vagy erőforrás nem található. Ez általában azért történik, mert az oldal törölve lett vagy offline került.

Valószínűleg nem kell mondani, hogy nem szabad szándékosan 404-et megadni kanonikus URL-ként, de ez még mindig egy viszonylag gyakori hiba, amely idővel előfordulhat a webhelyeken, mert az emberek gyakran törölnek vagy áthelyeznek oldalakat.

GYIK
Kell kanonikus URL-t beállítanom a paginált oldalakhoz?
Ha paginált oldalaid vannak, ezek kicsit másként működnek, mint a paraméterezett URL-ek. Ebben az esetben a paginált oldalakat nem szabad kanonikusnak beállítani a sorozat első oldalára. Ehelyett önreferáló kanonikus címkéket kell használnod minden oldalon.

Jó dolog, ha több kanonikus címke van?
Nem, nem jó gyakorlat, ha több kanonikus címke van ugyanazon az oldalon. Ebben az esetben a Google valószínűleg figyelmen kívül hagyja mindkét kanonikus címkét, és előfordulhat, hogy nem indexeli az oldalt.

Ezek Is Érdekes Cikkek…

Jogos érdek az adatkezelésben

Jogos Érdek és Online Marketing: Hogyan Használható Tisztességesen? Az online marketing területén a jogos érdek mint...